Nyt kaasumuunnoksia tehdään myös Salossa! (17.3.2020)

Salolaisilla on jo oma kaasutankkauspiste Piihovissa/Gasum, mutta lähin kaasumuunnoksen asentaja on tähän mennessä ollut Daniel Salonen/Terra Gas Karjalohjalla. Nyt muunnoksen voi tehdä Hagströmin autokorjaamolla, Myllyojankatu 26.

Ilmastoviisas Salo -ryhmä pääsi tutustumaan kaasumuunnoksen asentamiseen kun Terra Gas Finlandin tulisielu ja perustaja Mikko Ravi oli opettamassa asentajia Hagströmillä. Mikko näyttää meille oleelliset osat konetilassa: ohjainlaite, kaasupaineen säädin ja kaasusuuttimet. Imusarjaruiskutteiset moottorit ja kaasutinmoottorit ovat lähes kaikki mahdollista muuttaa, mutta uudempiin, suorasuihkutteisiin moottoreihin ei aina löydy sopivaa muunnossarjaa. Asiakkaan kannattaa aina ensin tulla auton kanssa käymään, jotta saadaan moottori ja mitat varmistettua.

Tulevaisuuden vaihtoehto

Koneen äärellä tapasimme Mikon lisäksi asennusta opettelevan Pekka Tuomisen, joka kertoi päättäneensä marraskuussa 2019 ryhtyä kaasumuunnosten tekemiseen, koska näkee sen sähköautoa realistisemmaksi vaihtoehdoksi vähemmän päästöiseen autoiluun siirryttäessä. ”Tämä on tulevaisuutta”, Pekka toteaa.

Kaasulla ajaminen on tulevaisuuden vaihtoehto jokaiselle bensakäyttöisen auton omistajalle. Käytännössä vanhasta autosta tulee kaasuhybridi, jossa auto käy bensalla moottorin lämmetessä ja myös mikäli kaasu loppuu ennen seuraavaa tankkausta. Dieselautoon voi myös tehdä kaasumuunnoksen, mutta sillä voi korvata vain puolet dieselistä. Vaihtoehdoista ja hinnoista voi lukea lisää Terra Gas Suomen sivuilta. Minibusseihinkin Suomessa kaasumuunnoksia on tehty jonkun verran, Mikko kertoo.

Osaaminen lähtöisin Italiasta

Mikko Ravi kouluttaa yhä kiihtyvällä tahdilla kaasumuunnoksen asentajia ympäri Suomen. Saloon hän oli tullut Alastaron, Oulun, Porvoon ja Lahden kautta. Muunnosasentajien koulutus sisältää 8 tunnin teoriajakson ja sen jälkeen noin kolmen päivän pituisen asennuksen opetuksen paikan päällä ”kädestä pitäen”. Asennukseen liittyviin mahdollisiin ongelmiin liittyen asentajat voivat olla suoraan yhteydessä Mikkoon tai Italiaan, josta kaikki kaasumuunnokseen tarvittavat osat tulevat.

Italiassa kaasumuunnosten asentamisella on pitkät perinteet ja italialainen Landirenzo on kehitellyt muunnokseen tarvittavia osia pitkään. Äskettäin Landirenzon edustaja kävi myös kouluttamassa asentajia Suomessa. ”Nyt saatiin koulutuksesta videokin tehtyä”, Mikko kertoo. Fyysisten asennusten jälkeen kaikki asetukset ovat tietokoneohjelmassa, jonka avulla kaikki säädöt tapahtuvat.

Ministeritkin puhuvat tästä

Kun Mikko Ravi perusti Terra Gas Finlandin ja aloitti kaasumuunnosten asentamisen, hän ei olisi uskonut, että näin nopeasti tulee tilanne, jolloin ministeritkin puhuvat kaasumuunnosten tekemisestä! Ja totta kai Traficomin muuntotuella (1000 euroa) on suuri merkitys!

Kaasupytyt tulevat Puolasta. Niiden asentamisessa on kaksi vaihtoehtoa: jos haluaa tavaratilan säilyvän, voi asentaa kaksi pienempää pyttyä vierekkäin makuulle, jolloin niiden päälle voi asentaa levyn. Yksi isompi pytty on hiukan edullisempi vaihtoehto, mutta silloin tavaratila pienenee tai poistuu käytöstä kokonaan.

Tavoite on nyt toteutunut Salossa

Mikko Ravi toteaa, että sopiva tavoite olisi, että jokaisen kaasutankkauspisteen lähellä olisi myös kaasumuunnoksen asentaja. Nyt tämä tavoite on toteutunut Salossa. Nyt salolaisille on avautunut helppo tapa vähentää päästöjä kätevästi ja ilman suurta satsausta uuteen autoon.

Vielä parempi tilanne olisi, jos Saloon saataisiin toinenkin tankkauspiste. Tähän mennessä Piihovin tankkauspistettä ovat hyödyntäneet lähinnä moottoritiellä kulkijat. Valtakunnallisesti kattavan kaasutankkauspisteiden saaminen saattaa olla lupaavasti näköpiirissä mikäli SEO toteuttaa suunnitelmansa tankkauspisteiden perustamisesta. Biokaasulaitoksia on myös jonkun verran olemassa ja suunnitteilla ympäri maata. Ehkäpä Salossa jossain vaiheessa tämäkin toteutuu!

Teksti: Eeva-Stiina Lönnemo
Kuvat: Ilmastoviisas Salo –ryhmä